VOLONTÄR HÖGA KUSTEN HIKE 2023

Så var det snart äntligen dags för Höga Kusten Hike 2022. Som alltid ser vi tillsammans till att skapa en av Europas härligaste vandringsäventyr. Vi bor tillsammans i ”Timmerstugan” eller i egna medhavda tält innan, under och efter vandringen. Middag + en dryck ingår onsdag och lördagkväll samt våtkonserver under vandringen samt kläder / utrustning från partners.


TEAM 2023 (12p)

Fredrik Nilsson, Anders Aro, Marie-Louise Salander, Martin Ball, Theres Svensson, Rickard Rahm, Johan Hammarberg, Milo Wendler, Michael Liden, Peter Cederholm, Arnout Vren, Johan Nilsson, Debora, Roland Bäck.

ONSDAG 2:A AUG

Ons: 15:00 – 21:00
Iordningställande, uppflaggning & incheck.
Mat i Vardagsrummet. 

INCHECK: 
16-18: Theres & Rickard
18-20: Marie-Louise, Debora, Robin
20-22: Milo & Micke

KARTA + INFO:
16-18: Martin & Roland
18-20: Johan & Arnout
20-22: Johan N

MATUTDELNING: 
16-18: Fredrik N
18-20: Outmeals
20-22: Fredrik N

Burgers & Beer: Anders & Peter

TORS – LÖR

Tors 07:00 – Lör 22:00
Höga Kusten Hike.

Ersättning: Outdoor Collective T-shirt, hamburgare + 2 öl/glas vin under after-hike samt deltagande i Höga Kusten Hike, Woolpower Underställströja Lite.

SÖNDAG

Sön 09:00 – 12:00
Efterarbete, städ, sopkörning.
Ersättning: Yxa från Gränsfors Bruk,




HÖGA KUSTEN HIKE 2023

UPPLÄGG

1. Front och ankarvandrare som håller ihop grupp, hjälper till vid in- och utcheck samt vid ”energi-kick” stationer fredag och lördag. 

2. Ledguider som finns längst leden och kan förklara terrängen och ge pepp. Hjälper även till vid Fredagsmiddag.

3. Sjukvård hjälper till vid enklare skador och krämpor. Går ankare kort samt finns längst leden.

4. Check-Point. Ser till att alla kommit fram till och lämnat nattlägret. Får hjälp av front – och ankvandrare samt ledguider.

5. Deltagar-boost. Fredag lunch vid Entré Syd, Fredag kväll vid Dal samt lördag förmiddag vid E4 överfart.

6. Planering och Logistik
Ser till att rätt saker finns i rätt mängd, på rätt plats och i rätt tid. Assisterar även om deltagare behöver bryta. 

7. Oförutsedda Händelser
Det händer alltid något som vi fullt inte kunde förutse. Oförutsedda händelser löser det.


1. FRONT OCH ANKARVANDRARE

Hjälper till vid incheck torsdag morgon. Går bland de främre i ledet samt längst bak och ser till att allt fungerar. Fredag och Lördag då vi går i stort sett samma rutt hjälper man till vid Fredags samt Lördags-kicken. Hjälper även till att avlasta vid in- och utcheck.

Lång front: Fredrik N
Lång bak: Johan H, Arnout

Kort front:
Johan N
Kort bak: Milo, Micke

Torsdag: Lång utgår från Entré Väst, Kort utgår från Entré Syd. 
Fredag: Arnout och Johan H sköter utcheck och ankrar långa. Fredrik och Johan N går före och hjälper till vid Kälsviken alt Dal. Theres och Rickard sköter Dal.
Lördag: Milo och Micke sköter ”Lördags-kicken” vid E4. Johan H och Arnout sköter utcheck och ankrar. Peter C står vid avfart Höga Kusten Leden. Fredrik går mot toppen.


2. LEDGUIDER + FREDAGSMIDDAG

Ledguider vandrar ut innan deltagare och ser till att deltagarna får svar på frågor och ett trevligt bemötande under själva vandringen. Ledguider står på olika platser längst leden. 

Fyra ledguider: 
Debora, Marie-Louise, Martin Ball, Roland.

TANKE: 
Torsdag: 
Stampberget: Martin
Slåttdalsberget upp: Marie-Louise
Slåttdaslberet ner: Roland
Tärnättvattnet: Debora

Fredag:  
Godis/Kaffe: Roland
Övriga i Dal.

Lördag: 
Östra Bergsstigen: Roland
Målgång: Martin, Debora, Marie-Louise.


3. SJUKVÅRD

Debora och Marie-Louise Tors: Tärnättvattnet. Fre: Kälsviken ute längst leden. Båda finns tillgänglig vid checkpoints tors och fre 19:00 och 21:00 samt mornar fre och lör 08:00 – 10:00 så volontärer och deltagare lätt hittar sjukvård. Målgång Toppstuga 12:00 – 16:00. Övrig tid ute på leden.

ANSVARIGA: 
Debora och Marie-Louise, Micke och Milo.

TANKE: 
Tors: Led + 19:00 och 21:00
Fre: 08:00 – 10:00 samt 19:00 och 21:00
Lör: 08:00 – 10:00 samt målgång. 12:00 – 16:00


4. CHECK-POINT

Infinner sig på check-point innan deltagare anländer. Har ansvar över incheck men får avlastning av front- och ankarvandrare samt ledguider.

ANSVARIGA: 
Theres och Rickard ansvar men roterar med ledvandrare.

TANKE: 
Tors: Från 15.00.
Fre: Från 14.00
Lör: Från 10:00.


5. CHAMP OF THE CAMP

Mellan 16:00 och 18:00 kör vi champ of the camp på området och tävlar i dart, cornhole och frisbee i lag på 4 personer. Två bästa lag möts i kubb 18:00.

ANSVARIGA: 
Martin, Marie-Louise, Micke blir aktivitetsledare.

6. DELTAGAR BOOST

För att kunna ge lite extra har vi under fredagen två stationer där vi kraftsamlar för att ge extra service.

 

FREDAGS-KICK: 
Kaffe, vatten och godis
Vatten: 1 liter / deltagare
Kaffe: 2,5 dl / deltagare
Godis: 150 gr/deltagare
Roland
Logistik: Anna & Anders

FREDAGSMIDDAG: 
Wok och kiosk vid Dal.
Anna, Johan N, Debora, Peter och Anders.

Logistik: Anna & Anders
Transport Syd: 13:30
Öppnar Dal: 15:00
Stänger Dal: 20:00

LÖRDAGS-KICK: 
Innan E4 korsning
Blåbärssoppa + Musik: 3 dl / deltagare
Milo & Micke
Logistik: Anna & Anders
Öppnar: 10:00
Stänger: När ankare passerar


7. PLANERING OCH LOGISTIK

Planering och logistik ser till att Fredags-kicken, Fredagsmiddag samt Lördags-kicken har rätt volym och finns på rätt plats i utsatt tid. De hjälper även vid behov till med transport av deltagare och volontärer.

ANSVARIGA: 
Anna, Anders

TANKE: 
Fre: Fredags-Boost samt Fredagsmiddag.
Lör: Lördagsboost
Transport, avvikelser och logistik.


8. OFÖRUTSEDDA HÄNDELSER

Under årens lopp har mycket hänt. Sjuktransport med båt, vandrare som vandrat vilse, akut hämtning av vatten, volontär blivit sjuk tätt inpå etc etc. För att alla ska kunna behålla fokus på sin uppgift har vi ansvarig för oförutsedda händelser.

ANSVARIG: 
Martin Hanell
Roland Bäck

TANKE: 
Vi stämmer av dagligen inför Hike.


LÖPANDE INFORMATION PÅ FACEBOOK

Som vanligt så tar vi all löpande info inför Höga Kusten Hike på vår Volontärsgrupp på Facebook.
– Volontär Höga Kusten Hike >>